سرود ملی کشورمان نیاز به تغییر دارد؟

۱۳۹۷/۱۰/۲۴

سرود ملی کشورمان نیاز به تغییر دارد؟

 

اخیرا اخباری درباره تغییر سرود ملی به گوش میرسد.

یکی از آهنگسازان و رهبران ارکستر کشورمان به نام شاهین فرهت، معتقد است: فکر نمی کنم سرود ملی ایران نیازی به تغییر داشته باشد. همین سرود ملی که در حل حاضر داریم خوب است و ملودی خوبی دارد. 

 

تغییر در سرود ملی؛

 

آخرین تغییر در سرود ملی در اوایل دهه ۷۰ رخ داد که طی آن سرود سر زده از افق، مهر خاوران جایگزین سرود قبلی که شُد جمهوری اسلامی بپا، که هم دین دهد هم دنیا به ما شد.
سرود جدید در شب سوم خرداد ۱۳۷۱ برای نخستین بار از تلویزیون پخش شد.

 

فرآیند انتخاب سرود ملی جدید در سال ۷۱؛

 

طبق یک فراخوان سراسری از آهنگسازان و علاقه مندان دعوت شد. ۶۸ اثر ماحصل آهنگسازان ایرانی در این فراخوان بود؛شورای انتخاب ۱۰ اثر را برگزیدند و شورای معاونین سازمان صداوسیما با مشورت شورای موسیقی به انتخاب ۳ اثر رسید. این ۳ اثر اجرا شدند و به دفتر رهبر ارسال شدند، رهبر پس از تجزیه و تحلیل های این آثار سرود ملی فعلی را انتخاب کردند.

 

دیدار حسن ریاحی ( سازنده سرود ملی ایران ) با رهبر؛

 

حسن ریاحی مدیر وقت مرکز موسیقی سازمان صداوسیما و سازنده سرود انتخاب شده، درباره دیدار با رهبر انقلاب گفته است: ایشان در مورد سرودی که من ساخته بودم توضیحاتی خواستند که من خدمتشان گفتم که الهام گرفته از پیش درآمد ماهور است و فرودش گوشه ی می گلی است و با اوج هم تمام می شود. ایشان اظهار رضایت داشتند از این که ملودی روان و ساده ای است و راحت به ذهن می نشیند. البته نظر نهایی شان را اعلام نکردند و گفتند که لازم است که من بیشتر گوش کنم و مشورت بکنم.

 

توضیح شاهین فرهت؛

 

شاهین فرهت رهبر ارکستر و دبیر جشنواره موسیقی فجر درباره سرود ملی ایران توضیح داد: به اعتقاد من سرود ملی ایران کوتاه و دلنشین است. من پارت اول این سرود را خیلی دوست دارم. اتفاقا ملودی خوبی هم دارد. او همچنین درباره بحث هایی که درباره تغییر سرود ملی ایران مطرح شده است، بیان کرد: فکر نمی کنم سرود ملی ایران نیازی به تغییر داشته باشد. همین سرود فعلی خوب است.

 

877 - سرود ملی کشورمان نیاز به تغییر دارد؟

 

 

دانلود آهنگ جدید

تازه ترین اخبار موسیقی