فلسفه هنر خیابانی

۱۳۹۷/۰۹/۱۱

فلسفه هنر خیابانی چیست؟

 

تعریف هنر خیابانی

در تعریف هنر خیابانی آمده است که: «هنر خیابانی به نوعی از آثار هنری اطلاق می شود که در مقابل آثار هنری رسمی موزه ها، کلیساها و گالری ها سربرآورده است. این آثار هنری، گاهی به اشتباه با هنر گرافیتی برابر درنظر گرفته می شوند.

اما باید دانست که گرافیتی زیرمجموعه یی از هنر خیابانی است. گرافیتی شامل دیوارنوشته ها، انواع طراحی هایی که روی دیوارها صورت می گیرد یا حتی کندن لایه های گچی دیوار برای طراحی شکل مورد نظر است.

 

نقش هنر گرافیکی در هنر خیابانی

   این در حالی است که هنر خیابانی اعماز گرافیتی است. چسباندن پوستر های مختلف، استفاده ازاستنسیل به عنوان الگوی طراحی یا زدن برچسب های مختلف روی دیوار را نمی توان در حوزه گرافیتی قرار داد. تئاتر، نوازندگی، دیوار نوشته ها و… همه این هنرها جزیی از طیف گسترده هنر خیابانی محسوب می شوند.»

اما در این میان دو بخش در کشور های اروپایی و امریکایی شکل پررنگ تری به خود گرفته است. در وهله اول موسیقی خیابانی که هیچ گونه منع قانونی در صورت عدم مزاحمت برای افراد حقیقی و حقوقی ندارد و در وهله دوم گرافیتی قرار دارد که در اکثر کشور های دنیا نوعی نابهنجاری و جرم تلقی می شود و پیگرد قانونی دارد.

 

n00065968 r b 006 1 - فلسفه هنر خیابانی

 

زادگاه موسیقی خیابانی

در این یادداشت سعی شده است که به موسیقی خیابانی پرداخته شود. موسیقی ای که زادگاه آن در خیابان ها و پارک هاست و افراد مختلفی را جذب خود می کند.
اگر برای نخستین بار پای در یک کشور اروپایی و امریکایی بگذارید حضور نوازندگان و گروه های موسیقی خیابانی بسیار جلب توجه کند و حتی ساعتی از وقت شما را به خود اختصاص می دهد. مورد قابل توجه در این میان کثرت بسیار زیاد این گروه و افراد در سطح پارک ها و مراکز دانشگاهی است. البته برای اکثر افراد جوامع غربی این امر به صورت یک روزمرّگی در دنیا صنعتی درآمده است.
اما با این حال افراد زیادی را به خود جلب می کند. البته نمی توان نقش موثر دولت ها را در این امر نادیده گرفت.

به طور مثال چندی قبل در کشور آلمان و در شهر برلین طبق یک جشنواره که هر سال برگزار می شود، اعلام شد که ۷۵ درصد گروه های شرکت کننده در این جشنواره از نوازندگان و گروهای دانشجویی- خیابانی هستند. و برای بار اول است که در این جشنواره شرکت می کنند که متاسفانه در ایران این موضوع مورد توجه قرار نمی گیرد و استعداد های بسیاری در نطفه از بین می روند.

از سوی دیگر می توانیم به جشنواره تابستانی موزه ویکتوریا آلبرت لندن اشاره کرد که به مدت یک هفته از تمام هنرمندان اعم از خیابانی و آکادمیک دعوت می کند بدون پرداخت هزینه یی در فضای باز این موزه آثار خود را به نمایش عموم بگذارند.

باید به این امر توجه داشت که موزه ویکتوریا آلبرت به نقاشان و طراحان تازه کار این اجازه را می دهد که در محیط داخلی موزه از تابلو ها و مجسمه های اساتید بزرگ به عنوان نمونه استفاده کنند و در همان مکان از نقاشی اصلی کپی برداری بکنند.

در شهر لندن در سال گذشته نه فستیوال موسیقی برگزار شد که از این میان بیش از ۵ فستیوال تنها مختص گروه های موسیقی خیابانی بود.

برنامه های این فستیوال ها از طرف مراکز هنری وابسته به دولت با چنان دقتی برنامه ریزی شده بود که سه ماه قبل از شروع فستیوال پوستر های آن در سطح شهر به دست افراد علاقه مند داده شد.

البته باید توجه داشت که یکی از اصول نوازندگی خیابانی رها شدن از چارچوب های هنری غالب جامعه است و بیشتر افرادی که در خیابان ها به نوازندگی مشغول هستند خواهان تغییر نگرش و شنوایی مخاطبان عام یک جامعه اند .

البته باید توجه داشت که این موضوع را با تکدی گری به وسیله موسیقی یکی ندانست.

زیرا در موسیقی خیابانی فرد یا باند های مختلف بیشتر به ارائه کار خود و تاثیر آن بسنده می کنند تا به دست آوردن و تامین مالی، اما در تکدی گری به وسیله موسیقی فرد متکدی به هر وسیله یی برای امرار معاش خویش دست می زند.

حال اگر بر حسب اتفاق مسیر شما به مترو یک شهر اروپایی افتاد یا در آفتابی گرم در خیابان های یک شهر امریکایی قدم می زدید و به گروه یا فردی برخوردید که موسیقی خیابانی را با شناخت از همه جوانب آن به شما ارائه می کرد لحظه یی درنگ کنید و اگر دستی بر آتش موسیقی دارید آن فرد یا گروه را با موسیقی سنتی و ایرانی آشنا کنید تا به این صورت در غنای فرهنگ تمامی ملت ها کوشا باشیم.

برای اگاهی از مقالات جدید میتوانید به سایت ایران موزیک قسمت مقالات مراجعه کنید

دانلود اهنگ جدید ، دانلود موزیک ، دانلود اهنگ ، ایران موزیک ، دانلود اهنگ جدید ایرانی ، جدید ترین مقالات